Portfolio in education in health: contribution to reflection from its use at the discipline Nursing in Communicable Diseases

Main Article Content

Érica Gomes Pereira
Karen Namie Sakata So
Suely Itsuko Ciosak
Eloá Otrenti
Lúcia Yasuko Izumi Nichiata

Abstract

Introduction: The academic portfolio provides continuous monitoring of the teaching‑learning process and promotes the exchange of insights into theoretical and practical activities. It is both a trigger review and questioning of the teaching‑learning process, as well as an institutional assessment tool. Experience report: We aimed to share the experience of using the portfolio in the teaching of discipline “Community Health Nursing with Focus on Infectious Diseases” of the Undergraduate course in Nursing, University of São Paulo (USP), discussing possibilities of its use as a tool for evaluation continuous learning. Its use began in 2013 to discuss the pedagogical experiences in the classroom and on field practice. By 2015, every student has developed its portfolio composing two narratives recorded in writing. Each tutor followed the same group of students from start to finish of the discipline and analyzed the degree of expressive maturity reached by each student according to Sá‑Chaves rating: technical, critical or metacritical. In the tutorials meetings were problematized the main advances and challenges encountered by the student in the preparation and the tutor in the learning of reading summaries, registered in the portfolio. Conclusion: The portfolio is shown to be a powerful learning tool and its use should be improved in conjunction with mentoring, predicting it as a strategy in the curriculum, as well as the time and number of suitable tutors the number of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pereira, Érica G., So, K. N. S., Ciosak, S. I., Otrenti, E., & Nichiata, L. Y. I. (2015). Portfolio in education in health: contribution to reflection from its use at the discipline Nursing in Communicable Diseases. ABCS Health Sciences, 40(3). https://doi.org/10.7322/abcshs.v40i3.816
Section
Reports

References

1. Ambrósio M. O uso do portfólio no ensino superior. São Paulo: Vozes; 2013.

2. Albertino FMF, Souza NA. Avaliação da aprendizagem: o portfólio como auxiliar na construção de um profissional reflexivo. Est Aval Educ. 2004;(29):169‑89. http://dx.doi.org/10.18222/eae02920042164

3. Ferla AA, Ceccim RB. Portfólio como dispositivo da avaliação: aproximações para a definição de novas estratégias de avaliação no curso de bacharelado em Saúde Coletiva da UFRGS. In: Ferla AA, Rocha CMF. Cadernos da Saúde Coletiva: inovações na formação de sanitaristas. Porto Alegre: Rede Unida; 2013.

4. Ferla AA, Bertele E, De David M, Batista MV. O portfólio avaliativo como dispositivo para a gestão de processos de educação permanente em saúde. 8° Congresso da Rede Unida; 2009.

5. Rezende KTA, Takeda E, Fraga EMV, Braccialli LAD, Chirelli MQ, Costa MCG, et al. Implementing educational program for Famema’s nursing course: reporting the experience. Interface. 2006;10(20):525‑35. http://dx.doi.org/10.1590/S1414‑32832006000200018

6. Silva RF, Sá‑Chaves I. Formação reflexiva: representações dos professores acerca do uso de portfólio reflexivo na formação de médicos e enfermeiros. Interface. 2008;12(27):721‑34. http://dx.doi.org/10.1590/S1414‑32832008000400004

7. Friedrich DBC, Gonçalves AMC, Sá TS, Sanglard LR, Duque DR, Oliveira GMA. O portfólio como avaliação: análise de sua utilização na enfermagem. Rev Latino‑Am Enferm. 2010; 18(6):1123‑30. http://dx.doi.org/10.1590/S0104‑11692010000600012

8. Sordi MRL, Silva MM. O uso de portfólios na pedagogia universitária: uma experiência em cursos de enfermagem. Interface. 2010;14(35):943‑53. http://dx.doi.org/10.1590/S1414‑32832010005000018

9. Fortuna CM, Goncalves MFC, Silva MAI, Santos RA. A produção de narrativas crítico‑reflexivas nos portfólios de estudantes de enfermagem. Rev Esc Enferm USP. 2012;46(2):452‑9. http://dx.doi.org/10.1590/S0080‑62342012000200025

10. Vaz DR, Prado C. Prática pedagógica reflexiva de licenciados de enfermagem: o portfólio como instrumento. Rev Esc Enferm USP. 2014;48(6):1103‑10. http://dx.doi.org/10.1590/S0080‑623420140000700019

11. Tanji S, Silva CMSLMD. As potencialidades e fragilidades do portfólio reflexivo na visão dos estudantes de enfermagem. Rev Enf UERJ. 2008;16(3):392‑8.

12. Oliveira MAC, Verissimo MDLR, Puschel VA, Riesco MLG. Desafios da formação em enfermagem no Brasil: proposta curricular da EEUSP para o bacharelado em enfermagem. Rev Esc Enferm USP. 2007;41(N.Esp.):820‑5. http://dx.doi.org/10.1590/S0080‑62342007000500014

13. Saviani D. Pedagogia histórico‑crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados; 2005.

14. Silva RF, Francisco MA. Portfólio reflexivo: uma estratégia para a formação em medicina. Rev Bras Educ Med. 2009;33(4):562‑70. http://dx.doi.org/10.1590/S0100‑55022009000400007

15. Rangel JNM, Nunes LC, Garfinkel M. O portfólio no ensino superior: práticas avaliativas em diferentes ambientes de aprendizagem. Proposições. 2006;17(3):167‑80.