The influence of body composition on the motor capacities of first-year university students from Physical Education course

Main Article Content

César Milagres da Silva
Thiago da Costa Barros
Siomara Aparecida da Silva

Abstract

Introduction: University entrance is a milestone in behavior change for young people. Changes that occur during university attendance are crucial for a healthy adult life. Worldwide high rates of obesity and low levels of physical activity are worrying, and they are related to motor coordination, which is a predictor of sustained motor practice. Objective: To analyze the influence of body composition on the motor skills of incoming university students. Methods: 137 university students of the program in Physical Education (21.8±3.6 years) took part in the study. Body composition (body mass index, percentage of fat, waist/hip ratio), motor coordination without/with ball (KTK and TECOBOL-short tests), and physical fitness tests (PROESP-br) were analyzed through descriptive statistics, t-student test and Pearson correlation. The statistical significance was p≤0.05. Results: Comparisons between sexes revealed differences in the physical and motor tests, with the exception of the sit-and-reach tests and the balance beam. There was correlation between body composition and both physical and motor tests. Moreover, the percentage of fat was correlated with cardiorespiratory fitness tests (r=-0.769; p≤0.001), lower limb strength (r=-0.710; p≤0.001), upper limb strength (r=-0.604; p≤0.001), velocity (r=0.672; p≤0.001), and dribble of TECOBOL (r=0.502; p≤0.001). Conclusion: Motor skills are related to body composition indicators in young university students who engaged in Physical Education program.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva, C. M. da ., Barros, T. da C. . ., & Silva, S. A. da. (2020). The influence of body composition on the motor capacities of first-year university students from Physical Education course. ABCS Health Sciences, 45, e020019. https://doi.org/10.7322/abcshs.45.2020.1331
Section
Original Articles
Author Biographies

César Milagres da Silva, Escola de Educação Física, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) - Ouro Preto (MG), Brasil

Graduando em Educação Física Licenciatura pela Universidade Federal de Ouro Preto

Thiago da Costa Barros, Escola de Educação Física, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) - Ouro Preto (MG), Brazil

Graduado em Educação Física pela Universidade Federal de Ouro Preto

Siomara Aparecida da Silva, Escola de Educação Física, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) - Ouro Preto (MG), Brazil

Curso de Educação Física Licenciatura e Bacharelado - Escola da Educação Física da Universidade Federal de Ouro Preto -EEFUFOP

Coordenadora do Laboratório de Metodologia do Ensino dos Esportes - LAMEES

Área: Ciências da Vida

References

Tardido AP, Falcão MC. O impacto da modernização na transição nutricional e obesidade. Rev Bras Nutr Clin. 2006;21(2):117-24.

Organização das Nações Unidas (ONU). Relatório de Desenvolvimento Humano Nacional - Movimento é Vida: atividades físicas e esportivas para todas as pessoas. Brasília: PNUD, 2017.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Práticas de esporte e atividade física: 2015. Rio de Janeiro: IBGE, 2017.

Mendes-Netto RS, Silva CS, Costa D, Raposo OFF. Nível de atividade física e qualidade de vida de estudantes universitários da área de saúde. Rev Atenção Saúde. 2013;10(34):47-55. https://doi.org/10.13037/rbcs.vol10n34.1802

Kraljević R, Gadžić A, Vučković I. Differences in motor skills of seventh-grade boys and girls. Acta Kinesiol. 2013;7(2):62-6.

Ávila EMG, Pérez LMR. Problemas de coordenação motora e percentagem de gordura corporal em alunos escolares. Fit Perf J. 2008;7(4):239-44. http://dx.doi.org/10.3900/fpj.7.4.239.p

Mendonça CP, Anjos LA. Aspectos das práticas alimentares e da atividade física como determinantes do crescimento do sobrepeso/obesidade no Brasil. Cad Saúde Pública. 2004;20(3):698-709. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X2004000300006

Gallahue D, Ozmun J, Goodway J. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. Porto Alegre: McGraw-Hill, 2013.

Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a base. Brasília: MEC, 2016.

Pinho APM, Dourado LCDC, Aurélio RM, Bastos AVB. A transição do ensino médio para a universidade: um estudo qualitativo sobre os fatores que influenciam este processo e suas possíveis consequências comportamentais. Rev Psicol. 2015;6(1):33-47.

Quadros TMB, Petroski EL, Santos-Silva DA, Pinheiro-Gordia A. The prevalence of physical inactivity amongst Brazilian university students: its association with sociodemographic variables. Rev Salud Pública. 2009;11(5):724-33.

Glaner MF, Pires CS, Zinn JL. Diagnóstico da aptidão física relacionada à saúde de universitários. Rev Bras Ativ Fís Saúde. 1998;3(4):35-41. https://doi.org/10.12820/rbafs.v.3n4p35-41

Oliveira CS, Gordia AP, Quadros TMB, Campos W. Atividade física de universitários brasileiros: uma revisão da literatura. Rev Atenção Saúde. 2014;12(42):71-7. https://doi.org/10.13037/rbcs.vol12n42.2457

Jackson AS, Pollock ML. Generalized equations for predicting body density of men. Br J Nutri. 1978;40(3):497-504. https://doi.org/10.1079/BJN19780152

Jackson AS, Pollock ML. Generalized equations for predicting body density of men. Br J Nutri. 1978;40(3):497-504. https://doi.org/10.1079/BJN19780152

Gaya A, Gaya A. Projeto esporte Brasil: manual de testes e avaliação. Porto Alegre: UFRGS, 2016.

Kiphard EJ, Schilling VF. Körper-koordinations-test für kinder KTK: manual Von Fridhelm Schilling. Weinhein: Beltz Test, 1974.

Silva SA. Bateria de testes para medir a coordenação motora com bola de crianças e jovens. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: 2010.

Mukaka M. Statistics corner: A guide to appropriate use of correlation coefficient in medical research. Malawi Med J. 2012;24(3):69-71.

Oliveira VM, Brasil MR, Chumlhak Z, Cordel PT, Czuy GHB, Silva SR. Nível de aptidão física em escolares: influência do índice de massa corporal, sexo e quantidade de sono. Saúde Meio Ambient. 2017;6(1):4-17.

https://doi.org/10.24302/sma.v6i1.1382

Mesquita CAA, Turi-Lynch BC, Bergoc RD, Maia RL, Amaral SL, Monteiro HL. Aptidão física relacionada à saúde de alunos de graduação em educação física. J Phys Educ. 2018;29(1):e2908. http://dx.doi.org/10.4025/jphyseduc.v29i1.2908

Reis MS, Amud GOT, Soares SS, Silva CDC, Corrês LS. Avaliação da aptidão física em jovens de uma escola pública de Manaus. Rev Bras Prescr Fisiol Exercício. 2018;12(72):63-9.

Lima RA, Bugge A, Ersbøll AK, Stodden DF, B. Andersen L. The longitudinal relationship between motor competence and measures of fatness and fitness from childhood into adolescence. J Pediatr (Rio J). 2019;95(4):482-8. https://doi.org/10.1016/j.jped.2018.02.010

Maziero RSB, Bozza R, Barbosa Filho VC, Piola TS, Campos W. Correlação do índice de massa corporal com as demais variáveis da aptidão física relacionada à saúde em escolares do sexo masculino de Curitiba-PR, Brasil. UNOPAR Cient Ciênc Biol Saúde. 2015;17(1):9-12.

Lima FEB, Louvison Junior JN, Pellegrinotti IL, Lima WF, Lima SBS, Lima FB. Relação entre aptidão física e atividade física de adolescentes de 15 a 18 anos da cidade de Jacarezinho/PR. Rev Biomotriz. 2017;11(3):51-62.

Triani FS, Lima VP, Correa Neto VG, Monteiro ER. Correlação entre índice de massa corporal, potência muscular e consumo de oxigênio de estudantes de educação física. J Health Sci. 2018;20(1):29-33.

http://dx.doi.org/10.17921/2447-8938.2018v20n1p29-33

Catenassi FZ, Marques I, Bastos CB, Basso L, Ronque ERV, Gerage AM. Relação entre índice de massa corporal e habilidade motora grossa em crianças de quatro a seis anos. Rev Bras Med Esporte. 2007;13(4):227-30. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-86922007000400003

Lemos LFC, David AC, Mota CB. Equilíbrio postural: correlações com desempenho motor e variáveis antropométricas em crianças de 4 a 10 anos de idade. Rev Saúde Desenvolv Humano. 2016;4(1):27-36.

http://dx.doi.org/10.18316/2317-8582.16.16

Freitas JV, Castro PHC, Rezende EC, Werneck FZ, Lima JRP. Relação entre o excesso de peso e a coordenação motora de jovens atletas de atletismo. Rev Bras Ciênc Esporte. 2017;39(1):91-7.

http://dx.doi.org/10.1016/j.rbce.2016.02.003

Luz LGO, Seabra AFT, Santos R, Padez C, Ferreira JP, Coelho-e-Silva MJ. Associação entre IMC e teste de coordenação corporal (KTK). Uma meta-análise. Rev Bras Med Esporte. 2015;21(3):230-5. http://dx.doi.org/10.1590/1517-869220152103144469

Caetano MJD, Silveira CRA, Gobbi LTB. Desenvolvimento motor de pré-escolares no intervalo de 13 meses. Rev Bras Cineantropom Desempenho Hum. 2005;7(2):9.

Chaves RN, Tani G, Souza MC, Santos D, Maia J. Variabilidade na coordenação motora: uma abordagem centrada no delineamento gemelar. Rev Bras Educ Fís Esporte. 2012;26(2):11. https://doi.org/10.1590/S1807-55092012000200012

Luz C, Cordovil R, Almeida G, Rodrigues LP. Link between motor competence and health related fitness in children and adolescents. Sports. 2017;5(2):E41. https://doi.org/10.3390/sports5020041

Han A, Fu A, Cobley S, Sanders RH. Effectiveness of exercise intervention on improving fundamental movement skills and motor coordination in overweight/obesechildren and adolescents: a systematic review. J Sci Med Sport. 2018;21(1):89-102. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2017.07.001