The knowledge of the nursing team about autistic disorders in children in the light of the human caring theory

Main Article Content

Sarah Baffile Soeltl
Isabel Cristine Fernandes
Simone de Oliveira Camillo

Abstract

Introduction: Autistic Spectrum Disorders (ASD) or Autistic Disorders (AD) are complex neurodevelopmental disorders characterized by social communication deficits, social interaction, and nonverbal behavior in multiple contexts. Objective: To analyze the knowledge of the nursing team about ASD and the approach to the subject during professional training based on the principles addressed in the Human Caring Theory. Methods: Descriptive study with a qualitative approach, adopting the Human Caring Theory by Jean Watson as a theoretical reference. Ten semi-structured interviews were conducted with professionals from the nursing team of a Primary Health Center in the ABC Region from São Paulo State, Brazil, in May 2019. Their knowledge about ASD in children was assessed by a 7-question guiding script. Data analysis was performed using Content Analysis Method. Results: Four main categories were elaborated: the care based on humanistic-altruistic values, the cultivation of sensitivity for self and the other, the valorization of the feelings expression and the interpersonal relationship, the promotion of intra and interpersonal teaching-learning process. Conclusion: The nursing team professionals are not prepared to work in the care of children with ASD. During their training, the subject's approach is poor, making professionals feel insecure and unable to provide care to this child and his family.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Soeltl, S. B. ., Fernandes, I. C., & Camillo, S. de O. (2021). The knowledge of the nursing team about autistic disorders in children in the light of the human caring theory. ABCS Health Sciences, 46, e021206. https://doi.org/10.7322/abcshs.2019101.1360
Section
Original Articles
Author Biography

Sarah Baffile Soeltl, Curso de Enfermagem, Centro Universitário FMABC – Santo André (SP), Brazil

Graduanda de Enfermagem, Faculdade de Medicina do ABC do Centro Universitário FMABC

References

Ferreira ACSS, Franzoi MAH. Conhecimento de estudantes de enfermagem sobre os transtornos autísticos. Rev Enferm UFPE. 2019;13(1):51-60. http://dx.doi.org/10.5205/1981-8963-v13i01a237856p51-60-2019

Associação Americana de Psiquiatria (APA). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. Porto Alegre: Artmed, 2014.

Oliveira C. Um retrato do autismo no Brasil. Available from: http://usp.br/espacoaberto/?materia=um-retrato-do-autismo-no-brasil.

Carvalheira G, Vergani N, Brunoni D. Genética do autismo. Rev Bras Psiquiatr. 2004;26(4):270-2. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-44462004000400012

Grandin T, Panek R. O cérebro autista: pensando através do espectro. Rio de Janeiro: Record, 2013.

Anjos MFS, Reis MCR. Ações de enfermagem no acompanhamento de pacientes com transtorno do espectro autista. Monografia (Conclusão de Curso) – Centro Universitário do Planalto Central Apparecido dos Santos. Brasília: 2019; p. 4-13.

Gomes PTM, Lima LHL, Bueno MKG, Araújo LA, Souza NM. Autism in Brazil: a systematic review of family challenges and coping strategies. J Pediatr (Rio J). 2015;91(2):111-21. http://dx.doi.org/10.1016/j.jped.2014.08.009

Moura CMAB. Rastreamento do transtorno do espectro do autismo na consulta de enfermagem com a aplicação do M-CHAT. Dissertação (Mestrado) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Porto Alegre: 2016; p. 13-46.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Diretrizes de atenção à reabilitação da pessoa com transtornos do espectro do autismo (TEA). Brasília: Ministério da Saúde, 2014.

Brasil. Ministério da Saúde. Departamento de Atenção Especializada e Temática. Linha de cuidado para a atenção às pessoas com transtornos do espectro do autismo e suas famílias na rede de atenção psicossocial do sistema único de saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2015.

Sena RCF, Reinalde EM, Silva GWS, Sobreira MVS. Prática e conhecimento dos enfermeiros sobre o autismo infantil. J Res Fundam Care Online. 2015;7(3):2707-16. http://dx.doi.org/10.9789/2175-5361.2015.v7i3.2707-2716

Dartora DD, Mandieta MC, Franchini B. A equipe de enfermagem e as crianças autistas. J Nurs Health. 2014;4(1):27-38. http://dx.doi.org/10.15210/jonah.v4i1.4304

Oliveira ACA, Morais RCM, Franzoi MAH. Percepções e desafios da equipe de enfermagem frente à hospitalização de crianças com transtornos autísticos. Rev Baiana Enferm. 2019;33:e28300. http://dx.doi.org/10.18471/rbe.v33.28300

Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

Watson J, Talento B. Teoria de Waston. In: George JB, editor. Teorias de enfermagem: os fundamentos à prática profissional. Porto Alegre: Artmed, 2000; p.252-65.

Watson J. Watson’s theory of human caring and subjective living experiences: carative factors/caritas processes as a disciplinary guide to the professional nursing practice. Texto Contexto Enferm. 2007;16(1):129-35. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072007000100016

Costa JR, Arruda GO, Barreto MS, Serafim D, Sales CA, Marcon SS. Cotidiano dos profissionais de enfermagem e processo clinical caritas de Jean Watson: uma relação. Rev Enferm UERJ. 2019;27:e37744.

http://dx.doi.org/10.12957/reuerj.2019.37744

Onzi FZ, Gomes RF. Transtorno do espectro autista: a importância do diagnóstico e reabilitação. Rev Cad Pedagógico. 2015;12(3):188-99.

Araujo CM, Nascimento JS, Dutra WL, Barbosa JSP, Lima RN. O papel do enfermeiro na assistência à criança autista. ReBIS. 2019;1(3):31-5.

Jendereieck CO. Dificuldades encontradas pelos profissionais de saúde ao realizar diagnóstico precoce de autismo. Psicol Argum. 2014;32(77):153-8. http://dx.doi.org/10.7213/psicol.argum.31.077.A009

Posar A, Visconti P. Sensory abnomalities in children with autism spectrum disorder. J Pediatr. 2018;94(4):324-50. http://dx.doi.org/10.1016/j.jped.2017.08.008

Chen KL, Chen CT, Lin CH, Huang CY, Lee YC. Prediction of playfulness by pretend play, severity of autism behaviors, and verbal comprehension in children with autism spectrum disorder. Neuropsychiatr Dis Treat. 2019;15:3177-86. https://doi.org/10.2147/NDT.S223681

Vilelas JMS, Diogo PMJ. O trabalho emocional na práxis de enfermagem. Rev Gaúcha Enferm. 2014;35(3):145-9. http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2014.03.45784

Barbosa PAS, Nunes CR. A relação entre o enfermeiro e a criança com transtorno do espectro do autismo. Interdiscipl Sci J. 2019;6(3):1-18.

Vilar AMA, Oliveira MF, Andrade M, Silvino ZR. Transtornos autísticos e estratégias promotoras de cuidados: revisão integrativa. Rev Baiana Enferm. 2019;33:e28118. http://dx.doi.org/10.18471/rbe.v33.28118

Sousa AMB, Sousa CS. Produções científicas sobre os cuidados de enfermagem às crianças com transtorno do espectro autista (TEA). Rev Cient Multidisc Nucleo Conhecimento. 2017;1:387-406.

Mapelli LD, Barbieri MC, Castro GZB, Bonelli MA, Wernet M, Dupas G. Criança com transtorno do espectro autista: cuidado na perspectiva familiar. Esc Anna Nery. 2018;22(4):e20180116. https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2018-0116