Medical education: the historical framing of medical curriculum and the challenges of renewal in the 21st century

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Iago Gonçalves Ferreira
Márcia Rosa da Costa
Silvio César Cazella

Abstract

The study proposes a critical and exploratory analysis of the historical formation of the medical curriculum, including the pedagogical models and contemporary challenges. Contemporary Medicine has faced challenging transformations in the 21st century, such as population aging, technological and scientific advances, epidemiological transition, wide access to informationby society. The knowledge society requires new generations of physicians to develop interdisciplinary professional skills and the technical-scientific domain. Given the ongoing transformations in contemporary medical practice, it is up to the academic community to deconstruct obsolete teaching paradigms, to foster the design of new pedagogical practices, congruent with the new medical profile desired in the 21st century.

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Ferreira, I. G., Costa, M. R. da, & Cazella, S. C. (2022). Medical education: the historical framing of medical curriculum and the challenges of renewal in the 21st century. ABCS Health Sciences, 47, e022304. https://doi.org/10.7322/abcshs.2020180.1626
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Author Biographies

Iago Gonçalves Ferreira, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA) – Porto Alegre (RS), Brazil

Médico residente em Dermatologia na Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - Santa Casa de Misericórdia de Porto Alegre. Mestrando em Ensino na Saúde na Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre.

Médico graduado pela Universidade do Estado do Pará, com período de graduação sanduíche em Promoção de Saúde no Waterford Institute of Technology. Residência em Medicina de Família e Comunidade pela Escola de Saúde Pública de Florianópolis (2017-2019). 

Márcia Rosa da Costa, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA) – Porto Alegre (RS), Brazil

Professora do Programa de Pós-graduação em Ensino na Saúde da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre.

Pró-reitora de Graduação da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre.

Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1993), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2008). 

Silvio César Cazella, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA) – Porto Alegre (RS), Brazil

Professor Associado - Nível I na Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre. Professor efetivo do Programa de Pós-Graduação em Ensino na Saúde (UFCSPA), Professor efetivo do Programa de Pós-Graduação em Tecnologias da Informação e Gestão em Saúde (UFCSPA) , colaborador do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Saúde (UFCSPA) e colaborador do Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação (UFRGS).

Graduado em Informática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul em 1993.  Mestre em Ciência da Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul em 1997. Doutorado em Ciência da Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul em 2006, tendo realizado doutorado "sanduiche" na Universidade de Alberta no Canadá. 

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